به گزارش سراج24؛ در هفته پنجاهم کتابخوانی پایگاه خبری سراج24 قصد داریم به معرفی کتاب «سواد خبری در روزگار ما» نوشته بابی آیزنستاک و با ترجمه سید علی موسوی بپردازیم که توسط انتشارات نسل روشن منتشر شده است.
کتاب «سواد خبری در روزگار ما» به بررسی مهارتهای لازم برای تحلیل و ارزیابی اخبار در عصر اطلاعات میپردازد و مخاطبان را با مفاهیم کلیدی سواد رسانهای و خبری آشنا میکند. تمرکز اصلی کتاب بر آموزش تفکر انتقادی و راهکارهای عملی برای تشخیص اخبار واقعی از جعلی است.
«سواد خبری در روزگار ما» اثری ناداستانی و آموزشی است که به موضوع سواد رسانهای و بهویژه سواد خبری میپردازد.
بابی آیزنستاک، نویسندهٔ کتاب، با تکیهبر تجربهٔ تدریس و پژوهش در حوزهٔ رسانه، تلاش کرده است تا راهنمایی جامع برای مخاطبانی فراهم کند که در مواجهه با سیل اطلاعات و اخبار، نیازمند ابزارهایی برای تشخیص حقیقت از شایعه هستند. ساختار کتاب بر پایهٔ پرسش و پاسخ و ارائهٔ چارچوبهای تحلیلی بنا شده است و هر فصل با طرح سوالات کلیدی، مخاطب را به تفکر انتقادی دربارهٔ اخبار و منابع خبری دعوت میکند.
این کتاب در قالبی آموزشی و با زبانی روشن، مفاهیمی مانند حباب فیلتر، اتاق پژواک، سوگیری تأییدی و نقش الگوریتمها در شکلدهی به تجربهٔ خبری را بررسی کرده است.
همچنین به اهمیت نقش شهروندان در تولید و مصرف اخبار و تأثیر رسانههای اجتماعی بر شکلگیری واقعیت اجتماعی پرداخته است. «سواد خبری در روزگار ما» نهتنها برای دانشجویان و علاقهمندان به رسانه، بلکه برای هر فردی که در عصر دیجیتال با اخبار و اطلاعات سروکار دارد، قابل استفاده است.
این کتاب با طرح این پرسش آغاز میشود که چگونه میتوان در دنیای پر از اطلاعات و اخبار، حقیقت را از شایعه و تحلیل را از تبلیغ بازشناخت.
نویسنده ابتدا به عادتهای خبری افراد و تأثیر رسانههای اجتماعی بر دریافت اخبار میپردازد و توضیح میدهد که چگونه الگوریتمها و حبابهای فیلترشده، تجربهٔ خبری را محدود و سوگیریها را تقویت میکنند.
مفاهیمی مانند اتاق پژواک، سوگیری تأییدی و نقش رباتها و چتباتها در انتشار اطلاعات گمراهکننده، بهتفصیل شرح داده شدهاند. در ادامه، کتاب به اهمیت سواد خبری در عصر دیجیتال میپردازد و نشان میدهد که چرا مهارتهای تفکر انتقادی و ارزیابی منابع خبری برای مشارکت مسئولانه در جامعه ضروری است.
پژوهشهای مختلفی دربارهٔ میزان سواد خبری در میان دانشآموزان و دانشجویان ارائه شده و ضعفهای موجود در تشخیص اخبار واقعی از جعلی بررسی شده است. نویسنده بر ضرورت آموزش استراتژیهایی مانند خواندن جانبی، جستوجوی منابع جایگزین و راستیآزمایی اطلاعات تأکید کرده است.
در بخشهای بعدی، کتاب به تفاوت اخبار با سایر انواع اطلاعات، نقش روزنامهنگاران و شهروندان در تولید اخبار، ارزشهای خبری و نحوهٔ ساختاردهی داستانهای خبری میپردازد. همچنین به موضوع جانبداری رسانهها، انصاف، تعادل و سوگیری در پوشش اخبار اشاره شده و راهکارهایی برای شناسایی و کنترل سوگیریهای شناختی ارائه شده است.
در نهایت، کتاب با معرفی ابزارها و تکنیکهایی برای ارزیابی اعتبار منابع خبری و مقابله با اطلاعات نادرست، مخاطب را به سوی زیست هوشمندانهتر در اکوسیستم رسانهای هدایت میکند.
مطالعهٔ این کتاب برای دانشجویان و علاقهمندان به رسانه، روزنامهنگاری و علوم اجتماعی، معلمان، والدین و هر فردی که دغدغهٔ تشخیص اخبار واقعی از جعلی را دارد، مفید است. همچنین برای کسانی که به دنبال تقویت مهارتهای تفکر انتقادی و تحلیل اخبار در فضای دیجیتال هستند، این کتاب توصیه میشود.



